July 31, 2013

hipsterpedia: ja sam je prvi čuo!


Ima već pet godina od kada su me prvi put nazvali hipsterom. U to vreme to je bio redak "kompliment" na našim prostorima. No, do danas se prilično odomaćio i koristi se u najrazličitije svrhe i zgode. Nije više ni hipsterski nazivati nekog hipsterom. 

Ukoliko se vratim na taj prilično (ne)definišući momenat mog upoznavanja sa dotičnom kulturom, sećam se da sam proveo jedno sat vremena pokušavajući da dokučim šta mi je tačno upućeno. Da li je biti hipster uvreda, kompliment, refleksija ili prosto podjebavanje? Urban Dictionary je u to vreme sadržao nekih 7 stranica definicija (sada ih ima 56) i zahvaljujući svom posve ironičnom tonu, dokučio sam kako je ovaj rastući fenomen percepiran u javnosti. U tom momentu sam takođe dokučio i tu tešku istinu da ja jednim delom jesam prokleta hipsterčina. Isfolirana ili ne - istorija će pokazati. 

Okosnica hipsterskog "manifesta" se bazira na jedinstvenosti, prevremenosti i isticanju. Pravi hipster mora da sluša jedinstvenu muziku koja nije šire prihvaćena, gleda autorske filmove koji se ne nalaze na box office listama, da sve to čuje i vidi pre ostalih i da to sa ponosom nabije na nos jer On je to prvi čuo! (on, ona, ono, svejedno). Vremenom se manifest menjao i dopuštao osnovnim vrednostima da dopužu i do mode, ishrane, higijene i obrazovanja, time stvarajući već poznatu subkulturu iritantnih dežurnih kenjatora. Ali pođimo prvo od Prevremenosti.

ORIGINS

Prevremenost se može definisati kao "stanje pre svesne javnosti" ili kao "vremenski trenutak pre javne dostupnosti i prihvaćenosti". Uglavnom se povezuje sa muzikom, filmovima, performansima, ugostiteljskim objektima i destinacijama. Najčešće je predmet nabijanja na nos. 

Prve simptome prevremenosti sam osetio još davno u Zaječaru kada sam otkrio Muse, Killerse, Keane i ostale bendove prethodne decenije. Skoro niko od vršnjaka nije čuo za njih, kamo li da ih je slušao (ne zaboravite da je to Zaječar). Ne znam koji kompleksi tu prorade, ali javi se jedna doza elitizma koja se polako skladišti i gaji dok ne vidi svetlost dana. 

Prevremenost je okarakterisana nekom čudnom emocijom. Znate pesmu koju niko ne pevuši, znate bend koji još uvek niko ne povezuje sa poslednjom kvazi tragičnom životnom situacijom, slušate album koji je još uvek samo vaš. A onda postoji i taj poseban osećaj kada podelite tako nešto sa ekipom, sa devojkom ili dečkom, sa autobusom dok vam zvoni telefon, sa nepoznatim voajerima sa MySpace-a, sa geek ekipom sa foruma. A onda se jednog dana probudite i svi znaju "vašu" pesmu. 

To je onaj momenat kada elitizam izlazi na videlo, a svi kompleksi pokuljaju kao dijareja u vreme stomačnog virusa. Postajete arogantni alternativac (tako se to nekada zvalo) koji se na sva zvona kiti svojom prevremenošću, a javnost u najgorem slučaju koluta očima. Jer zabole ih za vas kurac koliko i za pesmu koju slušaju jer je pevljiva, popularna i pustili su je sinoć baš pred Dženanov blok oko pola 2. 

Ja sam je prvi čuo! besni izliv prevremenosti se može manifestovati na više načina:
  • Da li ti znaš kada sam ja čuo tu pesmu? - Ne. - Odavno. 
  • Ja sam tu pesmu čuo prošlog leta dok si ti slušala Adele. - Šta fali Adele?
  • 'Ej moram da ti pustim jednu pesmu! (pušta pesmu) - A pa znam to brate, čuli smo je pre dve nedelje i otkinuli, znači Pumped Up Kicks su pesma leta! - PUMPED UP KICKS SU PESMA PROŠLE ZIME IDIOTE!
  • Muka mi je od ove pesme, slušao sam je pre par meseci, niko je nije znao, sada je svakom ringtone. 
  • Ne sviđa mi se ova pesma. - Ali imaš fazon 150 last.fm skroblova. - E pa ne sviđa mi se više.
  • Jao jedva čekam EXIT da skačem uz Dance With Somebody! - Pf, ja jedva čekam Long Live Rock'n'Roll, to im je najbolja pesma, verovatno je ne znaš.
Oni koji nikada nisu ispratili pesmu od njenog "početka" nikada neće shvatiti te prve intimne trenutke kada se uspostavlja višedimenzionalna veza sa svakom notom, svakim taktom.

Oni koji nisu propustili priliku da se pohvale kako su je "prvi čuli" nikada neće shvatiti da nije bitno ko je prvi čuo. Bitno je da je neko čuo. Dobra pesma ne treba i ne sme da ostane zarobljena u podrumu da stari pored vina. 

Za kraj prvog dela Hipsterpedije, još jedna definicija koja se koristi za hardkor primerke iskompleksiranog hipster življa: Pravoremenost predstavlja vremenski trenutak otkrivanja muzičke numere pre nego što je ona završena, dok je još uvek u nastajanju ili u graničnom slučaju dok je još uvek demo.

Prebacivanje ravnoteže sa prevremenosti na pravremenost predstavlja ključni momenat rađanja hipsterskog poretka - to je Veliki prasak malih ljudi.

No comments:

Post a Comment